Bild
Nästa artikel

Ovanlig lättviktare

Tester
Audi A2 är tekniskt intressant, men bilen floppade på grund av för högt nybilspris.
När Audi skulle skapa sin första småbil tog de i lite för mycket, få var intresserade av att betala extra för att bilen var så avancerad.
Det är ingen tvekan om från vilken tillverkare den här inredningen kommer. Audi är mycket duktiga på att få till en snygg och påkostad känsla.

Audi A2 var lite för avancerad för sitt eget bästa. För trots en både smaklig och lyxig förpackning och många framåtblickande lösningar blev Audis första småbil i modern tid något av en flopp. Modellen fick bara leva i fem år, tillverkningen lades ned i juli 2005 efter att blott 176 377 exemplar producerats. I Sverige såldes bara 1 661 bilar.

Största anledningen till det ljumma mottagandet var det höga priset, A2 kostade drygt 160 000 kronor när den började säljas sommaren 2000 och då ingick inte särskilt mycket utrustning. En VW Polo var omkring 40 000 kronor billigare, en Hyundai Atos kostade inte ens hälften. Och vid en första anblick gav en A2 inte särskilt mycket mer.

Den som skrapade lite på ytan fann dock en rad intressanta lösningar. För att spara vikt och därmed bränsle tillverkades karosspanelerna i aluminium liksom det ramverk som bildade resten av konstruktionen. Space-frame kallar Audi det hela, en teknik som även används i företagets toppmodell A8. Det gör A2 till en lätt bil, tjänstevikten ligger strax över ett ton, omkring 150 kg lättare än motsvarande bilar av stålplåt.

Huven är av plast men går inte att öppna på konventionellt sätt. Istället finns i fronten en liten lucka, och bakom den kommer ägaren åt att fylla på spolarvätska och kolla oljan.

Fyra motorer fanns att välja mellan under modellens korta levnad. Vanligast är 1,4-litersmotorn på 75 hk. En lika stor och lika effektstark turbodiesel fanns också samt en 1,2-liters, trecylindrig diesel på 61 hk. Med den sistnämnda motorn drog A2 bara 3 liter/100 km vid blandad körning, i alla fall enligt EU-normen. En 1,6-liters bensinmotor med 110 hk fanns också.

Vi Bilägares testbil nummer 88 var en silvergrå A2 1,4. Testet inleddes hösten 2000 för att pågå i drygt två år och nästan 6 000 mil. Det var en av de snålaste bensinbilar vi kört, snittförbrukningen stannade på 6,7 liter per 100 km, inte så långt ifrån vad tillverkaren uppger. Audi var den första tillverkaren att ha aktivt antisladdsystem (ESP) som standard på alla sina modeller och därmed blev A2 en av de första småbilarna med detta. När vårt långteststall drog till Arjeplog för det årliga vintertestet hade A2 alltså goda förutsättningar att imponera. Tyvärr visade sig systemet ofta mer stjälpa än hjälpa, ingreppen befanns oprecisa och bilen spårkänslig. Omkörningar som krävde korsning av mittsträng upplevdes som "att sitta i en roddbåt i storm". Men sladdarna hävdes i alla fall.

Värmen i framstolarna är fantastisk och även om det tar en stund för den första kupévärmen att komma vid en kallstart gör den lilla kupén att klimatet inne i bilen snabbt blir behagligt.

Sikten i dåligt väder försämras av att bilen bara har en vindrutetorkare fram och den packar snö och is i den vänstra delen av vindrutan. En spoiler på bakrutan hämmar sikten och i snörök gror den nedre delen av rutan snabbt igen och av sikten bakåt blir det bara en liten sträng.

För att vara en småbil är A2 ganska bekväm på långfärd. Bullernivån är dämpad och framstolarna ger gott stöd under långa etapper. Baksätet är däremot hårt som en kyrkbänk och bara godkänt för två. Fjädringskomforten på jämn väg god men när underlaget blir sämre byter A2 beteende till att bli nickig och skumpig. Audi A2 har inget reservhjul, istället finns en kompressor med lagningsvätska, allt för att spara plats och vikt. Kanske bra i teorin men när Vi Bilägare fick punktering var skadan på däcket för stor för att klaras av lagningsguckan och det hela slutade med att bilen fick bärgas. Reservhjul fanns som tillval, kolla om bilen du tittar på har det. Vi Bilägares testbil drabbades av en del småfel under testperioden, det allvarligaste var att handbromsspaken föll i bitar och att motorvarningslampan tändes flera gånger utan att Audi kunde säga vad det var för fel.

Driftsekonomi, rostskydd
Fjädring, dålig sikt

Begpriser

A 2 1,4 75hk, 5d

(1,4 75hk TDI +8 000) (1,6 110hk FSI +8 000)

År4812
01 - 5790049300
02 - 6460056000
03 - 6890060300
04 - 7520066100
05A897007980070200

Ekonomi

Modell1,4-051,6 FSI-05
Pris kr7770087500
Värdeminskning
Skatt, besiktning13901320
Försäkring 57905610
Bränsle1218011970
Reparationer, service mm 84208420
Däck 19601960
Totalt/år4070041300
Totalt/mil 2728

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör3000
Katalysator11900
Bromsbelägg fram 1871
Hjullager hö fram3948
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 7325
Koppling 11275
Stötdämpare fram 6356

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser-
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser-
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP42002
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,4 -051,6 FSI -05
Längd/bredd, cm383/168383/168
Tj.vikt/maxlast, kg1 020/3601 080/445
Max släpvikt, kg 10001000
Antal cyl/slagvolym.cm34/1 3904/1 598
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek12,09,8
Bränsle, l/100 km6,05,9
Effekt, kW/hk55/7581/110

Rostskydd

Det är egentligen svårare att bygga en bil i aluminium än i stål. De olika metallerna i karossen måste hållas isär. Annars får man en korrosion. Men generellt är A2 byggd i ett betydligt bättre material. Undertill finns ett slitskydd. Det finns inget rost
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-11-26 15:06

Är det inte kamrem på den här ?

#2
Anonym
2012-03-20 13:17

Lysande liten bil så länge man satt _i_ den. Men ack så jäkla ful att skåda från utsidan...

#2592
Anonym
2012-05-11 09:19

Den som inte inser att Audi A2 är snygg och långt före sin tid är för gammal själv.

#3
Anonym
2013-11-14 23:27

Mitt eget långtidstest av en A2 1.4 av 2000 års modell har nu passerat 20.000 mil. Utan tvekan är detta en fantastisk bil med mycket låga driftkostnader. Jag för körjournal och min A2 har dragit knappt 0,55 l/mil i snitt sedan jag köpte den ny 2000. Kör man mjukt på långfärd stannar förbrukningen på runt 0,5 l/mil.
Korrosion ser man inte spår av annat än på bromstrummorna bak (järn). Bilens låga vikt gör att slitaget på däck, hjulupphängningar mm. blir litet. Jag är inne på min andra uppsättning sommardäck och min andra uppsättning vinterdäck och de har flera tusen mir kvar till byte. Avgassystem, stötdämpare mm. är original och enligt bilbesiktningen i utmärkt kondition.

Hade A2:an tillverkats idag hade jag gärna köpr en ny, men i brist på bättre alternativ väljer jag att köra vidare mot 30.000 mil...

#4
Anonym
2014-02-02 13:24

Absolut kamaxelrem, min 1.2 har det.

#5
Anonym
2014-02-14 14:56

Har en A2 1.4 TDI som gått 41600 mil sen vi köpte den som ny 2004. Bästa bilen jag haft,

#6
Anonym
2014-02-21 18:54

Har en 1,2 tdi och har kört 4 mil på 0,19 l/mil. Normal körning ca 0,36-0,37. Vintertid upp mot 0,4 när jag kör 120-130 km/tim. Har haft en del reparationer som kostat mig ca 60 tkr på ett år

#7
Anonym
2014-03-27 17:15

Hej,
jag undrar att A2 årsmodel 2002 har kamrem eller kamkedja i så fall har
kamrem när är dags att byta ?

#8
Elinor
2014-10-28 13:47

Älskar min A2 från 2001 som vi köpte ny. Nu, 26 000 mil senare, är det kanske dags att sälja för att köpa en elbil. Har hört att Audi planerar en elversion av A2 2018. Då blir det A2 dax igen :)

#9
heja
2015-02-01 11:05

Har kört 24 000 mil sedan bilen köptes ny sommaren 2005, en av de sist tillverkade. Ska snart in på sin femte service.
Bilen har skött sig bra. Har reparerat ac-kompressorn häromåret och bytt ett par givare till backvarnaren. Är inne på tredje paret bromsskivor fram, fjärde bak, En fönsterhiss skall snart lagas. den har en lyftarm i plast som är av.
Har en 90 hk Tdi, modellen såldes inte i Sverige. Har en breddad och förhållande till bilen påtagligt stark vridmomentkurva, går betydligt starkare än data antyder. Är också begåvad med en resonator i insuget och sjunger skönt när den varvas. Upplevs i styrka ungefär som en 320d eller Volvo D5, brukar hålla ungefär jämna steg med dessa. Konstigt nog, men dom är ju betydligt tyngre bilar, och dom hämmas kanske av lite för lång utväxling? Drar i mina händer med alltid monterade 215/40 17 ca 0,55 med sommarbränsle, ca 0.6 med vinterbränsle.
Är du spekulant på en A2, prioritera bilar med 42 Liter tank, kom ut juni 2002. Inte för tankens skull, men samtidigt uppdaterades fjädringen till en väldigt mycket bekvämare variant. Den är ändå spänstig, mer progressiv i sin karaktär är den tidiga varianten som mest är hård och studsig. Den ålande karaktären på vintern beskriven i artikeln härintill med ett tidigt exemplar känner jag inte igen med min, bilen ligger mycket stadigt på vägen och kränger inte. Med 215-däck flyter den förstås upp vid slaskig snö, men det går stadigt utan ålningar eller kast.
Baksätet har fantastiskt benutrymme och tar fullvuxna hockeyspelare utan att dom får knota. Min är tresitsig bak, bredden med tre är dock begränsad.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!