Bild
Nästa artikel

Prisad nöjesmaskin

Tester
Alfa Romeo 147 är en av de roligaste bilarna att köra i Golfklassen. Lågt andrahandsvärde kan göra bilen till ett klipp.
Alfa 147 har utmärkt väghållning och är en fröjd att ratta på både motorväg och slingriga småvägar.
Reglagen är enklare att förstå, jämfört med äldre Alfabilar.
Bagageutrymmet är inget att yvas över, två vuxna på semester klarar sig till nöds.

Alfa Romeo är ett bortglömt bilmärke i Sverige, mycket beroende på historiskt krångel med importörer och återförsäljarnät. Alfa 147 kom hösten 2001 som efterträdare till tidigare 145 och 146. Alfa 147 blev till och med utnämnd till Årets Bil 2001.


Alfa 147 finns som tre-eller femdörrars halvkombi. Basmotorn är på 1,6-liter och ger 105 eller 120 hk. Men vanligare är tvålitersmotorn på 150 hk. Till den finns också den halvautomatiska växellådan Selespeed med automatkoppling och elhydraulisk växling. Men den växellådan är tämligen ryckig i gången.


Motorerna är pigga i responsen. Snabbast är givetvis 147 GTA med en treliters V6-motor på 250 hk. Alfa Romeo 147 är en mycket trevlig bil att köra. Väghållningen är utmärkt, bilen är välbalanserad både i hög fart på motorvägar eller på slingriga småvägar. Tillsammans med pigga motorer gör det att Alfa 147 sammantaget blir en ovanligt körglad bil i klassen. Antisladdsystem är standard.


Förarplatsen är snyggt uformad, men instrumenten kan vara lite svåravlästa i dagsljus. Reglageplaceringen är enklare att förstå jämfört med äldre Alfa-exemplar. Framsäteskomforten är helt godkänd. Sikten är dock inget vidare, speciellt inte snett bakåt vid fickparkering. De små backspeglarna gör också sitt till. Baksätet är trångt, liksom bagageutrymmet. Det här är definitivt inte någon familjebil.


Trots bra säkerhetsutrustning fick 147 bara tre stjärnor i krockbetyg av Euro NCAP. Ett medelmåttligt betyg när många bilar har fem stjärnor idag.


Alfa 147 klarar besiktningen ungefär som medelbilen eller något bättre. Ett undantag gäller strålkastarna som ibland får underkänt, speciellt årsmodellerna 2001 och 2002. Det är sämre än genomsnittet. Strålkastarglasen är gjorda i plast och får ofta sprickor.


Första årsmodellen får också fler anmärkningar på spindellederna än normalt. Att byta spindellederna kostar mellan 4 000-6 000 kr beroende på vad som behöver bytas.


Kvaliteten på Alfa Romeo har varit svajig genom åren. Men 147:an tycks hålla ihop lika bra som de flesta andra bilar. Några problem att se upp med finns det trots allt. Ett sådant är glapp i bakvagnsbussningarna som kostar cirka 1 500 kr att åtgärda.


Ett annat fel som drabbat vissa exemplar är läckande styrservo. Det beror på en slang som kommit i kläm och det är lyckligtvis inte särskilt dyrt att laga. Oljeförbrukningen är högre än för många andra bilar, ofta en åtgång på ett par liter mellan servicetillfällena. Så kolla oljestickan ofta. Se också upp med täta byten av kamrem Kamremsbyten ska ske var 6 000:e mil.


Det tidigare krånglet med brist på reservdelar ska nu vara löst sedan Olle Olsson-bolagen tog över ansvaret för märket. Ett litet återförsäljarnät kan ändå skapa problem. Se till så att det finns en verkstad nära dig om du är Alfa-spekulant.


Rostskyddet är en svaghet på Alfa Romeo, trots bra galvanisering.


Uddamärken som Alfa Romeo får sällan bra andrahandsvärde. Det gäller även 147:an som är lite anonym för många bilköpare. Totalt såldes mindre än 1 000 bilar i Sverige som nya.

Vägegenskaper, pigg motor
Utrymme, rostskydd

Begpriser

147 1,6 120hk, TS, AC, 3d

(Ej AC -6 000) (5d +3 000) (1,6 105hk -5 000) (2,0 150hk, ACC +6 000)

År4812
03 - 5150044300
04 - 6020051000
05A751006510055900

147 1,6 120hk, TS, AC, 3d

(5d +3 000) (1,6 105hk -6 000) (2,0 150hk, Distinctive, ACC +8 000)

År4812
05B847007520065500
06907008020070000
07950008450075300
081008008980079600
09A1055009400083800

Ekonomi

Modell1,6 TS-062,0 TS-06
Pris kr8140089400
Värdeminskning
Skatt, besiktning19702220
Försäkring 54407320
Bränsle1664018060
Reparationer, service mm 78907890
Däck 24402440
Totalt/år4540050000
Totalt/mil 3033

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör8209
Katalysator14266
Bromsbelägg fram 2431
Hjullager hö fram3488
Kamrem 3649
Elektronikbox, motor 13289
Koppling 12900
Stötdämpare fram 4083

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak01/-
Trepunktsbälte alla platser2001
Krockkudde förare/passagerare2001
Sidokrockkudde fram2001
Nackskydd alla platser2001
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP32003
Folksam--

Teknisk data

Krocktester1,6-062,0-06
Längd/bredd, cm417/173417/173
Tj.vikt/maxlast, kg1275/4051355/415
Max släpvikt, kg 13001300
Antal cyl/slagvolym.cm34/15984/1969
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek10,69,3
Bränsle, l/100 km8,28,9
Effekt, kW/hk88/120110/150

Rostskydd

Bilen skyddas tack vare galvaniserig, men kompletterande behandling lyser med sin frånvaro. Skärmkanten bak har en smutssamlande hylla, en given rostfälla. Dörrarna är endast limmade i underkant. Underredet har en tunn plastfilm som slitskydd i ytterkante
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-21 20:03

Vi bilägare måste ha kommit över ett många måndags exemplar.
Jag har nu kört 22000 mil och bytt bromsbackar runtom en gång. Byt en länkarma fram, bytt ett framhjuylslager. har ingen rost. Tvättar bilen i automat hela tiden!!!!!
Jämfört med den Golf eller den Opel jag haft är denna rena drömmen. Båda rostade som soll och hade värdelös service och en massa småkrångel samt rostade 5 gånger så mycket.
Ibland verkar det som om ni är "köpta" av vissa bilmärken - framförallt Volvo, WV och Audi!

Lycklig ägare av 147 Selespeed!

#2
Anonym
2011-10-25 13:12

Dom är inte riktigt uppdaterade på Vi Bilägare.
"Det tidigare krånglet med brist på reservdelar ska nu vara löst sedan Olle Olsson-bolagen tog över ansvaret för märket. Ett litet återförsäljarnät kan ändå skapa problem. Se till så att det finns en verkstad nära dig om du är Alfa-spekulant. " Olle Olsson har åkt ut med huvudet före för några år sen nu.
Han om nån misskötte märket . Det är Fiat Sverige som har Alfa idag inget annat!!!

#3
Anonym
2012-01-03 16:20

"Sikten är dock inget vidare, speciellt inte snett bakåt vid fickparkering."

Mycket underligt att man inte påpekar detta på Golf! De är ju knappast bättre.
Men, det är ju en Golf, och de är ju alltid bra...

#5
Anonym
2012-06-30 10:09

Kan någon förklara för mig varför det är dåligt- andra- hands- värde, på Alforna?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.