Bild
Nästa artikel

Byt kamrem i tid!

Tester
Alfa 156 krånglar betydligt mindre än tidigare modeller, men rostskyddet är dåligt.
Formgivningen är tillsammans med vägegenskaperna det som tilltalar mest med Alfa 156.
Utrymmena är kanske största begränsningen i sedanen. Sportwagon-modellen, här i GTA-utförande med 250 hk, är bara aningen rymligare.
Kombinationen av klassiska designelement och skapligt modern ergonomi tilltalar.

När Mercedes A-klass stupade i älgtestet hösten 1997 satsade de europeiska motorjournalisterna istället sina röster på Alfa Romeo 156 som Årets Bil. När den sportiga modellen introducerades i Sverige rakade försäljningssiffrorna i höjden. Det lite bortglömda märket fick en rejäl skjuts framåt.


Liksom sin föregångare 155, är 156 en ganska trång bil, både för passagerare och bagage. En kombimodell, kallad Sportwagon, presenterades vid millennieskiftet men inte heller den är något för storlastaren.


I stället är det den vackra designen och körglädjen som Alfa vinner på. Styrningen är mycket alert och motorerna varvglada, 156 är kul i nästan alla körsituationer.


Alfa 156 fanns från början med två motorutföranden. Dels en tvåliters fyrcylindrig med 155 hk, dels en 2,5-liters V6 på 190 hästkrafter.


Under 2002 ersattes fyran av en direktinsprutad maskin på 165 hk, JTS kallad, och samma år introducerades toppmodellen GTA med 3,2-liters V6 på 250 hk. En 1,8-liters fyra på 140 hk har också sålts här. På andra marknader har även dieselversionerna gått bra och en och annan sådan har letat sig hit via privatimport.
Två fyrhjulsdrivna versioner kom 2004, Crosswagon och Q4.


Vanligaste växellådsalternativen är fem- eller sexväxlade manuella, men det har även funnits en automatlåda kallad Q-System till V6-modellen samt en halvautomatisk låda med namnet Selespeed.


Modellen har uppdaterats två gånger. 2002 syntes de största skillnaderna på inredningen som blev mer påkostad, 2003 ändrades fronten radikalt med kraftigt markerad grill och aggressiva strålkastare.


I Vi Bilägares långtest 1998 visade sig Alfa Romeo 156 vara en överraskande bra vinterbil, stabil och med bra värme. Överhuvudtaget innebar 156-modellen en ordentlig uppryckning för Alfas kvalitetsrykte.


Men det klassiska Alfabekymret med rost har fabriken inte lyckats eliminera. Vi Bilägare gav Alfa 156 en tvåa i rostbetyg 1998, ett betyg som faktiskt sänktes till en etta när modellen testades igen 2002.


Kamaxelremmen måste bytas var tredje år eller var 6000:e mil. Tidigare var intervallen 12000 mil men efter flera motorhaverier ändrades kraven.


Därför är det mycket viktigt att kontrollera så att remmen är bytt vid 6 000 mil. Annars kan det bli rena massakern i motorn med trasiga ventiler, kolvar och topplocksrenovering. En sådan reparationsnota hamnar ofta runt 20000 kronor.


Ett annat vanligt fel på Alfa 156, speciellt på den första årsmodellen, är länkarmarna i framvagnen. Det är glappa gummibussningar som gnisslar och knarrar. Många länkarmar byttes i samband med den första servicen. Andra irriterande småfel är ojämn tomgång, något som oftatst kan botas med omprogrammering av styrdatorn. Om bilen inte startar kan ett relä till styrdonet vara utan ström.


På V6-modellen kan luftmassemätaren krångla, vilket gör att bilen får fel bränsle-luftblandning. Därför är det viktigt att byta luftfilter. På de modeller som har sexväxlad låda kan synkroniseringen ofta vara sliten.

Kul vägegenskaper, låga begpriser
Rostkänslig, bullrig

Begpriser

156 2,0, TS, ACC, 4d

(2,5 V6 =0) (Sportswagon=Kombi +3 000)

År4812
99 - - 23300
00 - - 28700
01 - - 35200
02 - - 40400

156 2,0 165hk, JTS, ACC, 4d

(1,8 TS -8 000) (2,5 V6 192hk =0) (Sportswagon +5 000)

År4812
02 - - 46700
03 - 6240053800
04A - 7040060800

156 2,0 165hk, JTS, ACC, 4d

(1,8 TS, Progression -10 000) (2,5 V6 192hk +6 000) (Sportswagon +5 000)

År4812
04B - 7930069200
05974008500075400
061033009140080800

Ekonomi

Modell2,5 V6 -04A2,0 JTS -04A
Pris kr6480064800
Värdeminskning
Skatt, besiktning23401940
Försäkring 1198011370
Bränsle2273018060
Reparationer, service mm 87408740
Däck 23102310
Totalt/år5760052000
Totalt/mil 3835

Reparationskostnad

Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör11288
Katalysator5897
Bromsbelägg fram 2045
Hjullager hö fram3314
Kamrem 4073
Elektronikbox, motor 14374
Koppling 10350
Stötdämpare fram 4083

Säkerhet

UtrustningStd från år
Bältessträckare fr/bak98/-
Trepunktsbälte alla platser2000
Krockkudde förare/passagerare98/00
Sidokrockkudde fram2000
Nackskydd alla platser2000
Nackskydd fr whiplashskydd-

Krocktest

KrocktesterBetygÅrsmodell
Euro NCAP--
Folksam--

Teknisk data

Krocktester2,5 V6 -04A2,0 JTS -04A
Längd/bredd, cm443/175443/175
Tj.vikt/maxlast, kg1435/4251360/425
Max släpvikt, kg 14001300
Antal cyl/slagvolym.cm36/24924/1970
Toppfart, km/tim
0-100 km/tim, sek7,38,2
Bränsle, l/100 km11,28,9
Effekt, kW/hk141/192121/165

Rostskydd

Sämsta tänkbara betyg. Invändig behandling saknas i balkar och hålrum, man litar helt till galvaninseringen. Skärmkanterna bak är av rostkänslig konstruktion och dessutom täckta med innerskärmar av ett filtmaterial, som riskerar samla fukt. Fogarna i dörr
12345

Kommentarer

#1
Anonym
2011-09-17 19:09

Kamremsbyte var 3:e år eller efter 6000 mil, hahaha! Vilket skämt, Volvo v70 har 10 års intervall eller 16000 mil. Hur f-n kan Alfa Romeo ens existera som bilmärke med en sådan värdelös konstruktion?

#2
Anonym
2011-12-07 00:44

@Anonymous
Du kommer aldrig förstå om du inte köper en.

#3
Anonym
2012-01-05 09:52

Ska kamrem bytas efter 6000 eller 16000 mil?
Finns ingen infon på www.bilzone.se

#4
Anonym
2012-01-16 21:41

Grymt underskattad bil, otroligt rolig att köra. Att jämföra en Alfa med Volvo.. ha ha

#5
Anonym
2012-02-23 14:29

Nu har jag ägt Alfa och Fiat dom senaste 15 åren och inte rostar dom värre en andra bilar. Rostar betydligt mindre en Ford och Opel som älskas av Vi Bilägare. Visst kamremsbyte var 3:e år eller 6000 mil, men det kostar också en bråkdel av vissa andra märken tar för sina byten. Kollegans Japan kosta 15000:- men det var inte 3ggr så lång körsträcka som mot Alfan, Renault tar mellan 12-21000. Så räkna lite på det så blir inte Alfan dyrare. I övriga Europa är intervallerna längre, det var Olle Olsson som införde dessa intervaller och dom är inte ändrade , tyvärr.

#6
Anonym
2012-03-15 13:58

Ja, med facit i hand så visar det sig att 156:an inte alls har rostat bort, trots att den fått "sämsta tänkbara betyg"....

Handen på hjärtat: hur många rostiga 156:or har du sett?

Däremot är det ju vanligt med väldigt rostiga S/V40 och Passat från samma årgångar, och de har fått 3:a och 5:a i rostbetyg av Vibilägare!

#7
Anonym
2012-04-11 13:40

Det tycks vara en genomgående konstruktionsfilosofi hos FIAT att snåla på kamremmarna! Det är ju trots allt bara att dimensionera, dvs köpa rejälare kamremmar av bättre material som t ex Volvo gör.

Men det går ju alltid att lura några förstabilsköpare med det lägre inköpspriset!

#7776
Anonym
2012-04-20 10:28

Karossen är galvad, så den klarar sig mycket bra. Underredet är dock rena katastrofen. Underredet är behandlat med PVC, och när det uppstår hål i detta skikt kommer vatten in mellan plåt och plast. Bilen rostar då något fruktansvärt inifrån. Många har fått byta golv och trösklar på dessa bilar.

#10077696
Anonym
2012-06-20 08:20

Hur menar du att karossen är galvad men inte underredet? De sitter ju liksom ihop.... Folk och verkstäder jag pratat med säger att rostproblemen inte är värre på 156 än konkurrenterna.
Inte heller säger bilprovningen det.
Men Vibilägare fortsätter att påstå det....

//ante

#7777
Anonym
2012-07-25 23:33

rost under min bil har från hjulhuset klättra hela vägen bak till tanken, jag börja peta me fingarna och efter 5 minuter va bilen 5 kg lättare på rost och jag såg matten som ligger inne i bilen underifrån. stolar matta säte och hela skiten får kastat ur och sen är det bara till att börja kapa bort golv. absolut det värsta ja sett. alfa rostar någe otroligt.

#13060694016
Anonym
2012-07-25 23:38

både han på verkstan och han på bilprovning ljög för dej.
karossen är galvad men underedet är inte det. plåtunderredet punktas från tillverkning med både maskin och för hand sen är det limmat på sina ställen för att man ska ha möjlighet kunna byta i framtiden. och som någon nämde tidigare det är någon form av pvcplast som blir spöd som en rostad smörgås, sen mellan golvet ligger massor med el så det är inte bara att svetsa heller

#13060694017
Anonym
2012-07-25 23:38

både han på verkstan och han på bilprovning ljög för dej.
karossen är galvad men underedet är inte det. plåtunderredet punktas från tillverkning med både maskin och för hand sen är det limmat på sina ställen för att man ska ha möjlighet kunna byta i framtiden. och som någon nämde tidigare det är någon form av pvcplast som blir spöd som en rostad smörgås, sen mellan golvet ligger massor med el så det är inte bara att svetsa heller

#8
Anonym
2012-11-04 13:25

HA HA PÅ DIG SJÄLV FÖR NU ÄR VOLVO KINESISKT HI HI

#9
Anonym
2012-11-22 21:05

Lustigt att man kan tolerera att Alfa bygger skräp för det är "körkänslan" som räknas. Innebär det att man kan konstruera en riktigt usel bil kvalitetsmässigt så länge den är rolig att köra? Det har ju Alfa gjort i alla decennier.

#11664
Anonym
2012-12-20 15:09

Nu är det ju inte så att Alfa bygger bara skräp, som vissa "experter" påstår.
Dessutom är det så att i de flesta fall så har dessa självutnämnda experter aldrig ägt en Alfa själv....

#10
Anonym
2013-04-05 14:29

För att man inte somnar bakom ratten på en Alfa...

#1296
Anonym
2013-04-05 14:30

För att man inte somnar bakom ratten på en Alfa...

#11
Anonym
2014-03-01 06:30

vissa äldre alfor ca 1991 hade kamkedja som
aldrig kunde gå sönder. jag har en sådan. F.ö. är alfa en bil som ska köras i vackert väder och underredsbehandlas.

#12
Inger Nilsson
2015-05-06 17:09

Jag har en Alfa Romeo Spider Tspark 16 V 1997 årsmodell. Kamrem är senast bytt 2012 och då hade bilen gått 8000 mil. Hur ofta ska jag byta kamrem? Bilen har gått 9000 mil nu.
Tacksam för snabbt svar.

#13
Inger Nilsson
2015-05-06 17:11

Jag har en Alfa Romeo Spider Tspark 16 V 1997 årsmodell. Kamrem är senast bytt 2012 och då hade bilen gått 8000 mil. Hur ofta ska jag byta kamrem? Bilen har gått 9000 mil nu.
Tacksam för snabbt svar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.