Bild
Nästa artikel

400 000 begagnade miljöbilar på rull

Beg miljöbilar

Etanolbilar är enklast att finna som begmiljöbilar, men från och med årsmodell 2009 och senare är det snåldieslarna som tagit över mer och mer av marknaden.

Det finns närmare 400 000 begagnade miljöbilar som rullar i Sverige, registrerade under åren 2001-2010. Lättast är det att finna E 85-bilar, alltså sådana som går på både etanol och bensin, och framför allt Ford Focus Flexifuel, Volvo V70 och V50 Flexifuel samt Saabs 9-3 och 9-5 Biopower. Fler och fler begagnade Toyota Prius hybrid böjar också dyka upp i bilhallarna.

Enligt den svenska definitionen finns det idag i praktiken fem olika alternativ för den som söker efter begagnad miljöbil. Bilarna kan gå på etanol/bensin, gas/bensin, el/bensin (hybrid) eller enbart på bensin eller diesel, de två sistnämnda alternativen under förutsättning att utsläppen inte överstiger 120 gram koldioxid per kilometer. Det betyder i allmänhet att förbrukningen här hamnar lägre än 5,0 liter/100 km vid bensindrift och lägre än 4,5 liter/100 km för diesel. 

 

Myndigheternas stimulansåtgärder för att köpa miljöbil har reducerats under senare år. Miljöbilspremien har försvunnit, men i stället ersatts av fri fordonsskatt under fem år, gällande från 1 juli 2009. Kommunerna har också sakta men säkert dragit in på fri parkering för miljöbilar och i Stockholm måste även miljöbilar registrerade efter 1 januari 2009 betala trängselskatt. Däremot gäller befrielsen från trängselskatt fram till augusti 2012 för begagnade miljöbilar, registrerade före 2009, men då handlar det enbart om etanol, gas- eller hybridbilar.

  Guide till begagnade miljöbilar

Etanol/bensin
Etanol har lägre energiinnehåll än bensin och diesel. I jämförelse med en bensindrift blir förbrukningen cirka 30 procent högre. Bilägaren kan alltid välja bränsle, utifrån miljösamvete eller bränslepris. E 85-bilarna ska servas oftare.  

Begtips: Ford Focus Flexifuel-06,  8 000 mil, 68 300 kr/ Volvo V50 Flexifuel  2,0F -07,  8000 mil, 122 800 kr/Saab 9-5 Bio­Power -07,  8 000 mil, 110 300 kr/

Peugeot 307 Bioflex -08, 6 000 mil, 82 900 kr.

 

Gas/bensin
Här handlar det om naturgas eller biogas. Tankställena är relativt få, men fler är under uppbyggnad. Flest tankställen finns i Skåne och längs E6 på Västkusten. Bensintanken, som fungerar som buffert när gaspumpar inte finns tillgängliga, är för äldre bilar förhållandevis liten och det begränsar räckvidden. Gasbilarna är på väg tillbaka, och nya VW Passat Ecofuel, har sålt bra.

Begtips: Volvo V70 Bi-Fuel -06, 10 000 mil, 126 200 kr/Mercedes B170 NGT -08, 6000 mil, 168 100kr /VW Passat Variant EcoFuel -09, 6 000 mil, 188 000 kr. 

 

El/bensin  

Bilarna kallas hybrider, där en bensin- och en elmotor växelvis samarbetar. Bensinmotorn är en förutsättning för att systemet ska fungera, eftersom det stora batteriet för elmotorn laddas upp med hjälp av bensinmotorn/generator och av rörelseenergin, exempelvis vid inbromsningar.

Begtips: Toyota Prius I  -03, 12 000 mil, 59 700 kr/Toyota Prius II  -06,  10 000 mil, 112 400 kr/Honda Civic Hybrid -06, 10 000 mil, 93 500 kr.

 

Bensin (max 120 g koldioxid)

Här är det så gott som uteslutande riktigt små bilar det handlar om, där förbrukningen bör hamna klart under 5,0 liter/100 km.

Begtips: Toyota Aygo -06, 6 000 mil, 55 300 kr/ Hyundai i10 e-Sense -08, 4 000 mil, 66 700 kr/Peugeot 107 -08, 

4 000 mil, 66 700 kr.

 

Diesel (max 120 g koldioxid)

Energieffektiva diesel­motorer blir allt vanligare, och här platsar nu allt fler större bilar.

Begtips: Citroën C4 1,6 HDI (EGS) -06, 8 000 mil, 93 900 kr/ BMW 118d  -07, 8 000 mil, 152 400 kr/ Volvo V50 TD Drive-e -09, 6 000 mil, 159 900 kr.

Ordlista för miljöbilar

Alternativa drivmedel Benämning på alla drivmedel utom bensin eller dieselbränsle.
Bi-fuel Bil för två bränslen, gas eller bensin. Har separata tankar för gas och bensin och samma motor till båda. Ofta sker automatisk omkoppling mellan de båda bränsletyperna.
Bi-power Se Bi-fuel.
Biogas Drivmedel för gasbilar, består mest av metan. Tillverkas av biomassa, förnybar råvara för bränsle bestående av exempelvis gräs, energiskog, träflis och matavfall.
Biopower Varumärke för Saabs E85-bilar.
Bränslecellfordon Bil med bränsleceller som tankas med vätgas eller metanol. Utsläppen består mest av vattenånga.
CNG Naturgas i komprimerad form.
E85 Bränsleblandning med 85% etanol och 15% bensin.
Elbil Batteridrivet fordon.
Etanol Vanligaste motoralkoholen. Förnyelsebart bränsle (bioetanol) om den tillverkas av biomassa.
Förnyelsebara drivmedel Drivmedel som inte bygger på fossila energikällor som kol, olja eller torv.
Flexi-fuel Bil för E85 eller bensin.
Gasbil Bil som drivs med naturgas eller biogas, se Bi-fuel eller CNG.
Hybridbil Bil med två drivsystem – en elmotor och en förbränningsmotor.
Låginblandning Låg halt av alternativt bränsle som inblandning. För  EU-godkännande för bensin eller diesel måste inblandningen vara högst 5% etanol i bensin och högst 5% RME i diesel.
Naturgas Drivmedel för gasbilar, består mest av metan. Naturgas är fossilt, men högt energiinnehåll minskar koldioxidutsläppen.
RME RapsMetylEster, producerat av majsolja och metanol, huvudsakligen bioråvara. Kan användas i anpassade dieselmotorer.

Kommentarer

#1
Anonym
2011-08-23 11:58

Spännande med begagnade spritbilar.
Sprit innehåller vatten och absorberar vatten. Spriten blandas sakta ut i motoroljan och då även vattnet. Vatten i motoroljan är inte direkt något tips från mekanikern. Sprit verkar uttorkande på gummi. Gummislangar finns det en hel del i bilar...

En annan sak jag funderar över är var debatten om regnskogsskövlingen i Brasilien tog vägen? Fanns det så mycket mark att odla sockerrör på att man inte behöver hugga ner mer av jordens lungor?

Och elbilen då. Toppen idé. Kärnkraft är ju ingen höjdare i längden, vattenkraft har sina begränsningar och sol och vindkraft är ineffektiva. Vilken tur att det finns brunkol att bränna då, det låter som en plan att lägga krut på.

Gräv upp huvudet ur sanden nu politiker!
Vad väntar ni på, bonus eller politisk korrekthetsmedalj?
Skaffa avfallskvarnar till alla hushåll och gör gas av köksavfallet istället. Gas är den enda vettiga lösningen vi har idag. Oljan tar snart slut och då ska vi antingen hugga ner mer av den koldioxidreducerande regnskogen som vi behöver mer av än någonsin när koldioxiden strömmar ur de tinade kärren och uppvärmda oceaner. Eller ska vi bränna brunkol och skita ner dubbelt upp ett par år innan ny panik uppstår när den tar slut.

Vi ser nu slutet på vår energiorgie och vi behöver planera och uppfinna innan vi upplever det som en överraskning. Vi lever faktiskt lite i en mardröm men vi kan inte vakna mer än så här. Vi måste AGERA nu! Politiker får inte komma undan med sånt här fusk!

#2
Anonym
2012-06-01 00:05

Sol och Vind är framtiden. /Magnus

#3
Stephane Llermina
2016-07-18 16:30

Det är ett stort antal, bör andra länder följer samma kampanj. - https://clashrealm.com

#4
Michael
2016-08-01 12:45

Dieser antwortete eigentlich meine Frage, danke! http://www.marvelcontestofchampionshackonline.com/

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!